
Radio Tanzania Dar es Salaam:
State control, broadcasting and national development

Sala Elise Patterson
Msc Development Studies
15 September 2004

This dissertation is submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree
of Msc in Development Studies of the School of Oriental and African Studies
(University of London).



Declaration

I undertake that all material presented for examination is my own work and has not
been written for me, in whole or in part, by any other person(s). I also undertake that
any quotation or paraphrase from the published or unpublished work of another
person has been duly acknowledged in the work which I present for examination.

Word count: 10,160



TABLE OF CONTENTS

ABSTRACT……………………………………………………………..…… 1

PART ONE: THE ORIGINS OF ORTHODOX THINKING………….… 2

The History 2
The Application of an Ideology: Neo-liberalism and development media 3
Refuting Orthodox Claims 3
Why Tanzania 5

PART TWO: THE TANZANIAN CASE STUDY……………………….... 7

The Years Preceding Independence 7
Building A New Nation: The Early Nyerere Years 7
Nyerere, TANU and Radio Tanzania Dar es Salaam: Transforming a People 10
Outcomes 12

PART THREE: LESSONS LEARNED……………………………………… 13

Factors of Success 13
Looking Ahead 20
Conclusion 22

BIBLIOGRAPHY…………………………………………………………….. 23



ABSTRACT

This dissertation focuses on mainstream development media theory, a small sector of
a larger discussion of the role of democracy in development and nation-building.
Orthodox thinking contends that a causal relationship exists between democratic,
competitive media and sustained social and economic development. In Part One of
this paper I examine that theory and critique it. In Part Two, I give a brief history of
how, in the period following independence, state-controlled radio was instituted in
Tanzania for the purpose of national integration and development. In Part Three, I
highlight the factors I consider crucial to the success the Tanzanian radio campaign,
each of which has the potential to be applied in other contexts. I close with a proposal
of what the future of radio in development can look like once we deviate from
mainstream obsession with one-size fits all, market-driven development.

This paper finds that in addition to being theoretically flawed, mainstream
development media theory lacks empirical substantiation. Moreover, The Tanzanian
experience-- celebrated in media circles yet largely ignored in development and
media circles—teaches us that in some instances it is not only beneficial, but
imperative that government control mass communications for development. Media
and development theory needs to be expanded to accommodate these more nuanced
understandings, and to further the exploration of others.



PART ONE: THE ORIGINS OF ORTHODOX THINKING

“Free press is essential in achieving stable, democratic governments like that enjoyed
by Americans.”

- Lorne Cramer, Assistant Secretary of State for Democracy, Human Rights
and Labor (USAID, 2003, p.6)

I. The History

Theories on role of media in development date to the 1960s with texts such as Lucian
W. Pye’s Communications and Political Development (1963) and Wilbur Schramm’s
Mass Media and National Development (1964). Each attempted to put forth a
theoretical synthesis of the potential of broadcasting in Third World development. At
that point the assumption was that “the media are or should be primarily public
service rather than commercially oriented enterprises” (Hallin, 1998, p.155). Echoing
modernization theories it was believed that mass media—radio, more specifically--
could accelerate the transition from rigid, archaic cultures of the underdeveloped
nations into the open, wealthy societies of the industrialized West. These theories saw
their end along with the end of modernization theory in the 1970s, a decade after mass
media made such great promises and had produced so little positive change
(Stevenson, 1988, pp.2-4).  

In the late1980s, early 90s, democratization and privatization became central to
debates over the role of mass communications in the Third world mirroring the
overall shift in development thinking. Since the end of the Cold War the
media/development discourse was drastically affected by the spread of neo-liberalism
under structural adjustment. Democracy, good governance, and human rights are seen
as critical elements for economic development. Believing that the “market place of
ideas” can only flourish in an open, competitive economic context, this translated in
the media context into a call for the strengthening of free, competitive and
independent media—or privatization. Price and Krug write, “Increasingly, the growth
of private media is seen as a critical aspect of developing a media structure that
advances democratic values” (2000, p.7). And it was these market-based democratic
values, of course, that were prerequisites for development.

Essentially the existence of a variety of private owners was seen as a guarantee that
more views will be expressed, as called for by democracy. Subsequently, state-control
over media became the enemy of democracy, commerce and growth. Opponents of
state monopoly argued that: 1) the government can use the media to manipulate the
public and distort the truth in the government’s favor; 2) government- owned
enterprises are less responsive to consumer demand; and 3) because there is no
competition, quality and efficiency levels are low (World Bank, 2002a, p.6). Inherent
to this position is the idea that in the developing world, the state, in general, is not
benevolent and that leaders categorically dictate and rule with their own political and
economic benefit in mind. The conflict posed by applying such thinking in the
development context was that 75% of developing nations have state-controlled media
(World Bank, 2003, p.ix). Therefore many mainstream development organizations
had to begin media based interventions with the dismantling or discouragement of



state monopolies and the encouragement of privatization. The next section will take a
look at some of those organizations’ and their neo-liberal positions. 

II.  The application of an ideology: Neo-liberalism and development media

Today, the World Bank fronts the campaign for a neo-liberal orientation of the media
in the South. In its most recent declaration on the media and economic development,
The Right to Tell: The Role of the Mass Media in Economic Development, the Bank
opens with the statement that there is a positive correlation between free media and
democracy and between free media and income (2002a, pp.2-3). Policy prescriptions
call for independent media systems --independence being measured by the plurality of
ownership and the existence of liberal economic structures and regulatory laws that
support such plurality. And one of the most emphasized recommendations is for the
privatization of all state-owned media in transition countries (2002a, p.8). In Chapter
8, Simeon Djankov reports that “high levels of state ownership reduce the
effectiveness of the media in providing checks and balances on public sector behavior
and are negatively correlated with economic and social outcomes” (2002a, p. 7). 

The same attitude towards state-ownership is expressed again in the Bank’s 2002
World Development Report: “[State ownership of the media] translates into more
corruption, inferior economic governance, less-developed financial markets, fewer
political rights for citizens and poorer social outcomes” (2002b, p.184). The
alternative, naturally, is “privatization and relaxation of controls on the media (such
as allowing new private entrants) which…enable the media to support markets better”
(2002b, p.193). In yet another official publication, Working Paper no. 11 on
broadcasting and development the Bank claims that neo-liberal reform in the
broadcasting sector “can have a significant development impact” improving
everything from “governance and transparency to political rights, higher life
expectancy, lower infant mortality and improved schooling outcomes” (2003, pp. ix-
x)! 

Other mainstream development organizations such as The Department for
International Development (DFID) also discourage state-led media: “Supporters of
the media should be particularly wary of providing additional legitimacy and
credibility to state-controlled media which are effectively government propaganda
machines” (DFID, 2002, p.8). As well, The United States Agency for International
Development (USAID) resonates with World Bank language: According to the
February 2003 edition of its publication Global Issues, the US supports free press
because “a strong, positive relationship exists between open reporting and free, open,
and effective economies” (USAID, 2003, p.6). By ‘free’ USAID, means ‘freedom of
the press’, but also open, commercial, and competitive reflecting an overall
preoccupation in the neo-liberal democracy agenda with generating global markets.

III. Refuting Orthodox Claims

The fact is that the mainstream ideology lacks empirical and theoretical grounding.
To begin, the standard to which the World Bank, DFID, USAID and others hold
developing nations is not achieved in most modern liberal democracies. Ben
Bagdikian, Edward Herman and Noam Chomsky have written at length on how media
in developed countries is dictated to by the political and economic elite and thus are



no longer willing to serve as a watchdog of government. Some argue that capitalism
itself has led to a system in which “communications have become more monopolized,
centralized, less diverse and too close to state power” (O’Neil, 1998, p.2). In the case
of USAID, the media free of state domination for which it lobbies, is a fallacy in the
American context. Herbert Schiller in Mass Communications and the American
Empire (1969) exposed the involvement of the American military-industrial complex
in mass communications. First, control of the allocation of broadcast frequencies and
the creation of telecommunications policy was the responsibility of the US
Department of Defense and not the Federal Communications Commission. Second,
major electronic and media companies had important defense contracts (Reeves,
1993, p.30). The commingling of media and state was so involved that one can only
assume that the autonomy from state control was absent yet accepted, if not
encouraged.

The mainstream doctrine is also inadequate because it does not recognize that power
can be centralized under systems other than those that are state-controlled. O’Neil
explains: “Control need not be so centralized to limit the power of the media.
Ownership of the media may be private, although their owners may be state-run or
allied industries in the hands of an economic elite, thus leading to media collusion
with those in power” (1998, p.10). As well, a government has at its disposal a myriad
of ways to appear neutral and in favor of free media while rendering one entity or
group more powerful than others. Price and Krug write, “There are a thousand tricks
or devices: discriminatory access to a monopolized distribution scheme, favored
accreditation for compliant reporters, costly duty on news print, surprise audits or
other forms of harassment (PCMLP, 2000, 12). Nigeria is a perfect example. A
federation with very open media guaranteed in the Constitution’s Bill of Rights, the
country has had a decentralized media system since before independence. Yet there
are very high levels of corruption and the government relies on a host of systems to
control journalists. These include harassment, torture, jail terms and economic
sanctions against publications (Bourgault, 1995, p.9). It seems there is a) no proven
correlation between media openness and good governance and democracy; and b) that
media structures themselves do not necessarily indicate the presence either of
independent or repressive media.

Yet another problem with the mainstream position is that it rarely discusses the
realities of privatization. In Ghana, development has ushered in large-scale
privatization of the media, amidst a general international push for the liberalization of
African economies. A Constitutional governance in 1992 made privatization legal,
opening the market to foreign and national investors, allocating frequencies to
commercial and non-profit groups and making the Ghana Broadcasting Corporation a
commercial enterprise, independent of the state. The result has been that “the least
advantaged segments of the public-- children, the elderly, the handicapped and poor
women, who are of little interest to advertisers-- tend to be neglected (rather than
specially catered to)” (Heath, 2001, p.11). Many media experts find that the interests
of commercial media are generally speaking, incompatible with serving
disadvantaged populations, minority cultures, creating public forums for substantive
discussions, education and awareness building among citizens (Heath; 2001, p.2).

We must also remember that media and development theory is, in general, based on a
western model. It runs the risk, therefore, of prescribing reforms on developing



countries by simply grafting experiences of Western countries with no regard for
social, economic and historical legacies. And such are the power dynamics between
the countries from which these ideas emanate and the poor countries to which they are
applied; no alternative models are entertained, not because they don’t exist but
because they are not backed by the economic, political and military might of the
North. Reeves writes, “the extremely asymmetrical flow of communications materials
between the advanced capitalist countries and those of the Third World is not simply
a commercial exchange, but rather a part of the process whereby the latter are
dominated by the communications ideologies of the major capitalist countries” (1993,
p.31).

Lastly it seems that the ideological legs upon which the orthodox position rests are
shaky. There is much unsettled debate about what democracy is; in some camps it is
social and economic equality in others political and civil. Complicating the issue,
Price and Krug remind us that, “many are the authoritarian regime that mastered the
language of openness” (PCMLP, 2000, p.5). That is, it is easy to create the guise of
democracy. Also, for as much as it is trumpeted, there has been little evidence of an
infallible connection between democracy and economic growth. “It is likely
impossible to establish empirically that political democracy conduces toward
economic and social well- being or conversely that a country cannot achieve
economic and social well-being without democracy,” writes Martin (1998, p.72). The
connection between open media and democracies is also shaky. Price and Krug in
their report of free and independent media write that” existing assumptions about the
relationship between free and independent media and the building of stable
democratic institutions need clarification. They go on to argue that “because there are
democratic societies with different profiles of the media, no specific matrix of press
development can be considered essential as a part of the project of democratization”
(PCMLP, 2000, p.3). 

It seems the issue is more complex than mainstream development theorists would
have us believe.1 Regardless, most policymakers continue to accept that state
monopoly of media is categorically wrong and that “the reason why there is such
direct repressive intervention in mass communications [in the Third World] is that the
ideological state apparatuses are brittle and unable to establish and maintain
ideological domination easily” (Reeves, 1993, p.41). Such reductionism has
prevented a more sophisticated understanding of the tendency towards state-
controlled media in developing countries. Therefore, I offer one example, state-
controlled media in Tanzania, as a challenge to the orthodox model but more
importantly, in the spirit of deepening our understanding of mass media and
development and the approaches that strengthen the link between the two.

IV. Why Tanzania?

Before introducing the Tanzanian Case Study it is necessary to confirm that it is
indeed an exceptional case; on the surface, the story of mass communications there
mirrors that of many authoritarian African states. In the tumultuous period
                                                
1Evidence suggests that mainstream policies and programs were put in place in the name of democracy
but instead promote the spread of free-markets. In Africa, with the exception of South Africa, Namibia
and Botswana, since the theoretical move to independent media, reform of existing state-controlled
institutions has been less important than getting private stations on the air (Heath, 2001, p.4).



immediately following independence, most African governments sured-up and
centralized their communications systems, for fear of ethnic or sectarian factionalism
(Heath, 2001, p.3). During the 1960s, an autocratic media model became common.
Repressive states censored broadcasting, vetted unsympathetic journalism, and
disseminated self-serving propaganda, arguing that these measures were necessary to
protect the society against hostile elements. What happened to radio in Tanzania is
often misunderstood as the same syndrome. The government took control of
broadcasting in 1961 only here it was not to serve party or elite interests, but for
decidedly benevolent purposes. The plan was to unite the country through a process
whereby broadcasting “binds” populations into national audiences in the
“construction of a national public space…addressing man and woman, old an young,
educated and poor, urban and rural” (Sreberny, 2001, p.112). 

For confirmation that the state’s intentions were truly virtuous, we should turn to
those employed by it. Uncharacteristic of journalists working under state-controlled
system, broadcasters in Tanzania expressed accord with and respect for the
government’s policies. Hadji Konde, a journalist at the time wrote, ”Common sense
dictates that in a country where the mass media are publicly owned they must serve
the public interest; [if they are owned by capitalists] they, of necessity, serve the
monopolists, their kith and kin” (Konde, 1984, p.6). Konde admits that there have
been problems with free and fair reporting in Tanzania, but that these problems have
been with individual leaders who “do not know the meaning of freedom of
information,” or problems due to the “complex process of collecting and
disseminating news” but not with the publicly-owned media model itself (1984, p.6).
And as we will see, many of the recognized characteristics of a healthy
communications system- widespread access, promotion of human freedom and
interests, awareness raising—were sustained in Tanzania despite exclusive
government ownership of media systems. 



PART TWO: THE TANZANIAN CASE STUDY

“The character of its long-term objectives directly influences the strategies which a
leadership chooses.” 

- Cranford Pratt (1978, p.3)

I. The Years Preceding Independence

The United Republic of Tanzania2 is a vast country spread out over more than
360,000 square miles in East Africa (Konde, 1984, p.1) Mainland Tanganyika was
first a German colony until it was handed over to the British at the end of the First
World War. Agitation for independence started in July 1954 with the founding of the
nationalist political party, Tanganyika African National Union (TANU), under a
visionary named Mwalimu Julius Kambarage Nyerere for the “express purpose of
liberating the people of Tanganyika” (Konde, 1984, p.1). It was a powerful time in
Africa as nationalist movements had begun sweeping the Continent before the Second
World War, and then at a more rapid pace in the late 40s and 50s. Describing the era,
Hyden and Okigbo write, “Ideas about self determination and democracy were
planted in work places and in churches, in dance clubs and in sport stadiums” (2003,
p.32).  

The final sixteen years of British colonial rule were characterized by flawed
judgment, flawed policies and an absence of political sensitivity and imagination
(Pratt, 1978, p.3). In the days leading up to independence there was intense
competition between the newly formed and widely accepted TANU Party and the
colonial power. The terminal days of British rule were characterized by a diarchy in
which TANU asserted greater control over the performance of governmental
functions at the central and local levels, while the British colonial administration
stood in control of the “commanding heights” of the system (Coleman, 1960, p.571).
Tanganyika eventually achieved independence when the British folded to the strength
of TANU on December 9, 1961. The United Republic of Tanzania would be formed
from the union of two formerly sovereign states, Tanganyika and Zanzibar on April
26, 1964.

II. Building A New Nation: The Early Nyerere Years

Julius Nyerere inherited one of the poorest countries in the world when he was elected
President of the Republic upon liberation. Life expectancy was 35 years old, schools
were almost non-existent and the rural population was at 94% with most surviving on
subsistence farming (Moore, 2004, p.2). In addition, the country had over 120 ethnic
groups or tribes strewn out over 360,000 square miles (Konde, 1984, p.1). His task
was cut out for him. But when Nyerere and his TANU colleagues came to power their
immediate concern was how to maintain popular support and augment the loyalty of
Tanzanians during the tumultuous transition period. Pratt explains that it “quickly
became clear that democracy, at least through Westminster-type political institutions
                                                
2 Tanzania has had several different names over the course of its history. It was Tanganyika until April
26, 1964, three years after independence, when it united with Zanzibar to become the United Republic
of Tanganyika and Zanzibar. The following year it became the United Republic of Tanzania. For
simplicity’s sake I will refer to the country as Tanganyika for events occurring before independence,
and Tanzania for those occurring after. 



which the British had hurriedly created in the last years of their rule, was
inappropriate and perhaps incompatible with the transformation in which the leaders
hoped Tanzania would be able to achieve” (1978, p.2). Therefore, in 1962, Nyerere
went into the rural areas of the country to mobilize support for a single-party Republic
government, riding on the socialist orientation citizens had been given during the
fight for independence. He gained overwhelming support and during the next
elections the opposition party was dissolved making TANU the party of Tanzania. 

What set Nyerere’s reign apart from other post independence African governments,
however, was the fact that he studied the Tanzanian situation and articulated an
integrated, long term political strategy for development. Naturally, Nyerere received a
great deal of criticism for creating a one-party democracy; and naturally, he had a
clever defense. First, he maintained that the post-colonial Tanzanian state was
comparable to a wartime coalition government in a constitutional democracy-- the
war in Tanzania being against poverty, ignorance and disease. To Nyerere’s mind
neither the actions of a coalition government in a national emergency, nor a newly
independent African state dominated by a nationalist movement can be thought to be
undemocratic. In both circumstances, he argued, a de-facto single-party state system
is the only democratic response to the national crisis (Pratt, 1978, p.68). Second,
according to Nyerere, a competitive party system is not a prerequisite for democracy.
He argued that the Party labels in Britain and other Western democracies were
insignificant because members of Parliament, once elected, claim to represent the
interests of all constituents, and this is possible only because the Party itself is
ultimately of little significance. Nyerere didn’t reject Western ideals of a liberal
democracy. He only questioned their relevance in an African context. Newly
independent African states’ problems, he felt, were vastly different and more complex
than those of established constitutional democracies, thus, they required different
institutional expression than normally associated with democracy.

Yet Nyerere was hardly advocating autocracy, arguing that it was somehow
acceptable because it was African. Rather he was arguing that an Africanized
democracy looked different than the Western form, and that Tanzania would be, in
fact, one such African democracy. Nyerere imagined a morally and culturally
homogenous state wherein absolute freedom existed not because the state made
limited demands on the individual, but because any state impositions would be
acceptable as a necessary sacrifice for the pursuit of the common good.3  In June 1960
in the British Weekly Tribune he wrote, “

“The notion that democracy requires the existence of an organized opposition
to government of the day is false. Democracy requires only freedom for such
an opposition, not the existence of it. In the newly-independent countries it is
most unlikely that there will be a two-party system for many years. The
nationalist movements are going to be very powerful…[and] it will be a long
time before any issues arise… on which it will be possible to build a real
opposition organization.” Pratt, 1978, p.69)

                                                
3 As has been noted by other writers, Nyerere’s position--as that of many African nationalists-- has
strong resonance with Jean-Jacques Rousseau (Pratt, 1978, p.73).



And, every five years, TANU held primaries during which at least two candidates
were chosen to run for each position in the general election. The elections were often
impassioned with candidates freely expressing dissent on issues confronting the
country. And the system seems effective: Tanzanian Parliament has had a higher
turnover rate than the US Congress (Moore, 2004, p.3).

From 1962- 67, Nyerere’s government policies aimed to lessen Tanzanian
dependence on Britain by focusing on economic development. A Socialist platform
was unveiled in 1965 that Pratt describes as “communitarian in its opposition to
private land elites… and private ownership; egalitarian in its wish to limit income
differentials between the rich and the poor; democratic in its insistence upon a system
in which leaders are electoraly responsible to the people; and liberal in its belief in
freedom of discussion”(1978, pp.4-5).  Concurrently, a metamorphosis took place:
Nyerere began a personal journey in which he discovered his African origins and
applied them to his political strategy as he moved from an “Anglicized intellectual to
a profound African thinker” (Pratt, 1978, p.74).

Nyerere began to define Tanzania’s core problem in terms of the need to create the
modern and national equivalent to the cohesive, yet extended African family. He
invented a sophisticated psychological framework that he offered all Tanzanians
based on a concept familiar to them: ujamaa.  In Swahili, janaa means family and
thus ujamaa means familyhood (Akhahenda, 2004, p.126). Every Tanzanian,
simultaneously became responsible to a national family in addition to their nuclear
one. Within a year, Nyerere’s vision for an ideal democratic society was one that
would be so well integrated that the vast majority of Tanzanians would not feel the
need for political parties beyond that of a single national movement. Nyerere wrote,
“In a society which is united, which is like a family, the only differences will be those
between individuals; that is the best starting point from which to reach the most
mutually valuable compromise between the good of the individual and that of the
community” (Pratt, 1978, p.70).

Finally in 1967, the government presented one of its most important documents, the
Arusha Deceleration. In it Nyerere articulated TANU’s principals and political
strategy for national development: First, the country would work towards absolute
self-reliance through socialism; and second, major means of production were placed
under state control so as to avoid exploitation by any one group (Konde, 1984, p.2).
Third, the Deceleration expressed Nyerere’s commitment to cultural preservation, an
issue that had been on his mind since independence. In his inaugural address he had
said, 

“A country which lacks its own culture is no more than a collection of people
without the spirit which makes them a nation. Of all the crimes of colonialism,
there is none worse than the attempt to make us believe that we had no
indigenous culture of our own; or that [it] was worthless” (Mytton, 1983,
p.111).

The Declaration marked the start of a transformative process under which Tanzania
was “ move from race-conscious nationalism which carried [it] to independence to a
new, state-conscious patriotism as a basis of sovereign identity” (Mazuri, 1972, p.5).
In essence, Tanzanian nation-building would require the socialization of Tanzanians



to a new, Tanzanian culture. The primary weapon in that battle was the most far-
reaching, democratic form of communication known in Africa: the radio.

III. Nyerere, TANU and Radio Tanzania Dar es Salaam: Transforming a People

Radio broadcasting began in Tanganyika in July 1951 in an unused attic of a house in
Dar es Salaam. Aimed at city residents, the unit was called the Dar es Salaam
Broadcasting Station (DBS). One year later the colonial government invested 10,000
GBP to upgrade the radio service realizing the importance of broadcasting in the
territory to further the colonial process. Another 55,000 GBP was invested from the
colonial fund in 1954. Then on May 8, 1956, the colonial authorities inaugurated the
new and improved Tanganyika Broadcasting Service (TBS) with a 20-kilowatt
transmitter that increased broadcasting capability to reach as far as Johannesburg. In
July of the same year, the government consolidated their national broadcasting and
established the Tanganyika Broadcasting Corporation (TBC) officially as an
independent broadcasting body that took over the functions of the TBS. The colonial
government closely monitored programming and the Governor had absolute power to
prohibit the broadcast of any programme deemed inappropriate. 

By 1956, however, agitation for independence was well under way and as the dawn of
liberation approached, so increased the nationalist interest in the activities of the TBC.
TANU members reasoned that broadcasting should become the primary aim of
government information dissemination. Idris Wakil, future Minister of Information
and Tourism said, “Radio is an important basis for the country’s progress. In
Tanzania, where most people are illiterate… or don’t understand what is happening in
their own country, it is the radio alone that can educate” (Mytton, 1983, p.110). The
full potential of the medium, TANU members felt, could best be achieved with
greater state control of the inadequately funded TBC after independence (Reeves,
1993, p.79). Recognizing the imminent shift in power, in one of its final acts of
control, the colonial government blocked the TBC from giving support to TANU
(Konde, 1984, p.226).  As the date of independence was established it became clear
that it was too little too late.

In the early days following independence TANU and the government wanted to cool
the political climate which had flared-up in the previous three years. Radio was seen
as being fundamental to that goal and at one of the first post-colonial parliamentary
meetings the government articulated its plans to take control over the TBC. Mytton
writes that “the view was that radio should always speak with the same voice as the
government…An image of national unity should be portrayed even if this was not a
true reflection of reality” (1983, p.97). In fact the faith in radio was such that as the
clamor began for the establishment of television in early 1962, it was rejected
definitively. Minister George Kahama believed it was against Tanzanians best
interests and should only come after radio reception was clear throughout the country
(Konde, 1984, p.228). 

It was in 1964 following an army mutiny that the government decided definitively to
make broadcasting publicly owned. Fears were raised about the country’s stability
and forced Nyerere to centralize even further the armed services, trade unions and
cooperatives, and to increase control over radio. He worried, in particular, about the
power of independent media to report viewpoints different from those the government



espoused. The Minister of Information and Tourism explained to Parliament: “We are
fighting a war to raise our people’s standard of living… for this reason we cannot
leave the studios in the hands of a group of wealthy people who could use it as a shop
for business” (Mytton, 1983, p.98). Shortly thereafter legislation was introduced in
Parliament for the government to effect control over radio services. The Tanganyika
Broadcasting (Dissolution) Bill was passed with unanimous support from the
members of the National Assembly and on July 1, 1965 Radio Tanzania, Dar es
Salaam (RTD) was established, and the Board of Directors dissolved placing RTD
under the absolute control of Ministry of Information.4

Immediately the government launched an ambitious Five Year Plan to extend radio
services into rural areas. The Plan provided for: the creation of community listening
points; the building of regional and satellites stations, the replacement of transmitters
and the provision of a tape transcription service for the better preservation and use of
recorded material (Bourgault, 1978, p.76). In addition, a radio factory was built in the
capital with foreign aid to make more receivers available. Although not all of the
goals were met by the end of the five years, RTD under Nyerere’s control was more
successful that the TBS. Many of the goals set by the Governor at the TBS
inauguration in 1961 were not fulfilled until after independence such as the
construction of several booster stations, increased reception, technical improvement,
professionalization of broadcasts and staff recruitment which under TANU reached
400 by 1981 (compared to the 82 workers who ran the TBC in 1956). As well
broadcasting increased from 3 hours per week in 1951 to 6AM to midnight in 1981
(Konde, 1984, pp.230-1).

What really marked RTD’s success, however, was the unique way it was designed to
assist in national inclusion, cultural revolution and sustained development. TANU
viewed RTD as the most effective tool in the project to create national glory and pride
post-independence. In 1965, after the state-takeover, the Information Minister said,
“The duty of the service is to help and sometimes even to bring about a direct
ideological and attitudinal change revolution among the millions of Tanzanians”
(Katz and Wedell, 1977, p.30). Radio had been established by foreigners and now had
to be given a specifically Tanzanian bent. Nyerere issued a Cultural Preservation
Mandate, ordering the recording and collection of traditional and contemporary
Tanzanian music for broadcast.5  To professionalize announcers and journalists and
familiarize them with the radio/development scheme, the government held seminars
and study groups on mass communications and how it serves socialism, nation-
building and development. A high proportion of broadcasts were dedicated to
covering issues concerning liberation and freedom in Tanzania as well as in Africa
and in the developing world in general. Stevenson describes a form of “development
news” developed by Nyerere, which constantly promoted and reflected the country’s
development. He writes,

                                                
4 Nyerere’s government had a near Marxist view of the freedom of the press rejecting the notion that it
was a necessary aspect of freedom of speech. Rather, freedom of the press was a privilege that could,
in actuality, be used to infringe upon the freedoms which were the property of all citizens (Mytton,
1983, p.107).
5 UNESCO figures put at less than 15% the percentage of programming that traditionally focuses on
cultural issues in developing countries; Tanzania was well above that average (Bourgault, 1995, pp.86-
87).



“Why did the president’s picture appear on the front page day after day? Why
did his routine public appearances lead off every newscast? Why was there
never a hint of corruption, incompetence, or other shortcoming? Because
political development demanded that the symbol of nationhood be shown in a
light that would inspire trust and confidence. Because ribbon-cutting and
cornerstone laying were important symbols of nation building.” (1988, p.13)

And concurrent with these broadcasting practices, the campaign to bring the more
radios, further into the rural areas charged ahead. Mytton estimates that the number of
radio sets in Tanzania in 1967 was at least 500,000; and figures from audience
surveys in 1960, 1967 and 1973 revealed that the number or households with radio
sets was growing at an average rate of more than 100,000 annually (1983, p.109). But
just how effective had their media programmes been at realizing their goals, at
improving the quality of life of Tanzanians, at capturing the potential of radio? 

IV. Outcomes
 
By the end of his reign in 1986, Nyerere had realized most of his humanitarian goals--
goals that had seemed nearly impossible when he took office. By 1986 Tanzania
enjoyed near universal primary school enrollment, 90% adult literacy, and life
expectancy had almost doubled (Moore, 2004, p.5). Unfortunately, his economic
policies did not have as much success. He had been unable to produce the foreign
exchange needed to stimulate development. As well, Tanzania had developed a large
trade deficit and had become the highest per-capita recipient of foreign aid and loans
in Sub Saharan Africa (Moore, 2004, p.5). Mwakawago offers a useful explanation
for this mixed record,

“Perhaps [the] development of a national consciousness is a much easier
exercise than that of mobilizing the people to raise their living standards…
[That] is a much more complicated business for it attacks tradition and well-
tested ideas and practices.” (1986, p.83)

Nyerere would have to resign himself to the fact that only one-half-- albeit an
important one—of his political strategy succeed. If fact, when he resigned and was
asked what he wanted to be remembered for “Trying”, was all he could respond
(Moore, 2004, p.6). 

Yet perhaps if Nyerere could imagine that shortly after his term ended, a new, neo-
liberal set of media doctrines would emerge that would undermine all state-controlled
communications systems in developing countries, he would have rethought his
answer. For surely he would want us to remember what public ownership of radio did
for Tanzania so that the model could be replicated by other African nations. But given
that his model has yet to be examined first as a refutation of the widely accepted
orthodox view, and second, as an implication for other contexts, in the next and final
section, I aim to do just that. 



PART THREE: LESSONS LEARNED

“The media structure that results in any society is usually not an accident. It can be a
matter of evolution or it can be a purposive, significant element of design.” 

- Monroe Price and Peter Krug (PCCMLP, 2000, p.13)

I. Factors of Success

An analysis of radio in Tanzania reveals a number of factors mitigating the success of
state-controlled radio. It is not enough that the model worked in Tanzania; to serve
development we must understand how and why so that the experience might be
replicated in other contexts. One of the short-comings of development theory is that,
too often-- as in the case with the present orthodox media model-- it is based more on
untested ideology than experience. To that end, the following section will outline
what I deem to be the five most salient issues contributing to RTD’s success: The
leader, the language of broadcasting; the medium; programming; and timing. Some of
these elements will, of course, be beyond practitioners’ control; however, if we know
what to look for during planning, we might do better at anticipating systemic
weaknesses, increasing the chances that mass communication spurs sustained
development

The Leader 

Mwalimu Julius K. Nyerere was an exceptional leader and is perhaps, the single most
important factor in the success of radio-driven nation building in Tanzania. He was a
consummate intellectual and political visionary who had a remarkable ability to unite.
Of course, he benefited from the fact that Tanzanian nationalists unified under his
leadership after independence giving him as the national leader, enormous influence
over his people (Pratt, 1978, p.6). But he also carefully crafted his character and his
innovative political beliefs. He espoused equality, democracy and socialism and
benefited from a rich education (including Fabian Socialism), his religious faith and
his reflections on British Colonial rule. And as all great leaders, he had a particular
way of speaking to his constituents that appealed to the popular mood; he was
unpretentious and drew heavily upon example, using humorous and simple allegories
(Pratt, 1978, p.63). A leader that can connect with an entire population and mobilize
them behind a constructive vision of nation-building is an indispensable in a
development context.

Nyerere’s capacity to invent the perfect hybrid Tanzanian media model was another
factor in RTD’s success. After independence, most African nations embraced either a
Western capitalist or Soviet-Communist model of totalitarian media. Nyerere, by
contrast, developed a socialist media policy that aimed to protect the country from
Western and Soviet cultural influences as well as to establish cultural autonomy
(Grosswiler, 1998, p.102).6 But, again, Nyerere’s socialism was not textbook
socialism: RTD used commercial advertising to support itself financially as well as to

                                                
6 Nyerere maintained that capitalism placed undue emphasis on the individual at the expense of the
collective, and that communism was guilty of the exact opposite.



create a local market for domestic products. The Commercial Service was established
to” bring about a revolutionary attitude so that [Tanzanians] appreciate and buy more
of what are our own products so that the nation as a whole moves towards self-
reliance” (Katz and Wedell, 1977, p.30). Moore explains, “[Advertising] created a
demand and helped make the country more self-reliant. In fact, some of RTD’s most
popular entertainment programs were scheduled when they would attract [foreign]
audiences who will hear ads for Tanzanian products” (2004, p.5). 

Nyerere made shrewd observations of Tanzania’s realities and a sensitive appraisal of
her needs. He showed uncharacteristic concern over the moral consequences of the
techniques chosen to achieve socialism. In one of his most reflective published pieces,
for example, he envisions a socialist society of men who care for one another, a
society based on the “ethics of love” and ujamaa (Pratt, 1983, p.71). His was a
uniquely crafted form of socialism for Tanzanians made on moral, not necessarily
economic grounds. Rather, his dominant consideration was the effect that any
economic system would have on the individual and the society, not on GDP growth.
Although this may not have made Nyerere the best economist, it made him the best
humanist, which turned out to serve human development through broadcasting.

Nyerere also displayed a form of nationalism that had at its core a love for his people
the protection of whom, for him, was fundamental. Much of that nationalism comes
from a reaction to the brutal colonial experience. This would qualify a powerful breed
of anti-colonial nationalism that Chatterjee posits is specific to Africa and Asia:

“Anti-colonial nationalism creates its own domain of sovereignty within
colonial society… by dividing the world of social institutions and practices
into two domains—the material and the spiritual… The material is the domain
of the “outside”, of the economy and of the state-craft; the spiritual, on the
other hand, is an inner domain bearing the essential marks of cultural identity”
(1983, p.6)

Any nationalist journey begins by proclaiming sovereignty over the “inner” domain,
Chatterjee goes on to explain, and then moving to the “outer” (1983, p.10). This
explains Nyerere’s priority first with reversing the effects of colonialism by
establishing a cultural and spiritual core for Tanzanian’s before managing economic
systems and the mechanics of state building. One such example, was overcoming the
distance that existed between postcolonial governments and their constituents, a
reality left by the British. Laasko and Olukoshi write, “The character of the
bureaucracy… and the persistence of the language of colonial governance
exacerbated this cultural distance between governors and governed” (1996, p.15). The
radio, combined with Nyerere’s aforementioned oratory gifts served to break down
that distance.

Nyerere also negotiated with uncommon brilliance the issue of creating a sense of
national identity and cohesion by “creating national symbols [that] bind the various
ethnic groups and define the nations aspirations in the form of a plan and publicize
that plan” (Ansah, 1986, p.47). Tanzania’s plan would be based upon a combination
of his ideal democratic state as a moral community, and the traditional model of an
African village. “The village, whether it had a chief or not”, he once said, “and many,
like my own did not--was a society of equals and it conducted business through



discussion” (Pratt, 1978, 74). In his model society, the African was a free individual,
very much a member of his community, but seeing no conflict between his own
interest and those of his community. By giving his theories this African reference,
Nyerere was able to sell this ideal to Tanzanians with success. Tanzania would, from
independence onwards, be a network of villages living under a novel combination of
socialist and traditional African principals such as democracy, self-reliance, sharing
and work (Gosswiler, 1998, 104). 

Finally what contributed to Nyerere’s success was his Pan Africanist vision. During
and after the struggle for independence, he always viewed the freedom of Tanzanians
as bound up with the freedom of other Africans so much so that he was quoted as
saying that the freedom of Tanzanians was meaningless if other Africans were in
bondage. This mentality transferred into radio broadcasts that promoted liberation
struggles in neighboring countries where its signal reached. One example was RTD’s
support of the overthrow of Ugandan dictator Idi Amin in September 1979 for which
the Director of Radio Broadcasting at RTD was given a medal by Ugandans. In
addition to having a team of journalists accompany freedom fighters, RTD launched a
verbal campaign to discredit Amin and his troops. Again, in 1968, the government
created the external service of the radio to aid in the anti-apartheid struggle in South
Africa. Nyerere wrote, “This machinery for effective propaganda is bound to succeed
since its main objective is the education of the masses to imbue them with a higher
standard of political consciousness” (Konde, 1984, p.233). 

Uncharacteristic of many Presidents, rather than wait to loose popularity and be
forced from power, Nyerere resigned in 1985 at height of his popularity. The nation,
by all accounts, was stunned. He explained that he felt his work was complete and
that the country now needed new leaders with new ideas (Moore, 2004, p.6). And to
underscore the rarity of such a leader his successor, Vice President Ali Hassan Muinyi
came to power only roll back many of Nyerere’s successes, including a move away
from the ideals of ‘ujamaa’, choosing instead to move towards economic and political
liberalization.7 Mass communications has followed the same pattern, with the
introduction of private companies to compete with those of the government. These
changes culminated, so to speak, with the launch of multi-partyism bringing an end to
decades of one-party-rule.

Language

Language is an important issue in the African media context because, in general, to
reach a wide audience, radio must employ a range of vernaculars. This would require
monumental programming efforts to ration broadcasting hours in proportion with the
size of minority populations. In Tanzania in 1957, over one hundred language groups
were identified (Mytton, 1983, p.114) with no one spoken by more than 15% of the
population (Moore, 2004, p.3). Plural broadcasting was an impossibility for RTD yet
to broadcast in one language would have meant the alienation of the speakers of the
other 119. The government found an ingenious solution: to broadcast exclusively8 in

                                                
7 While in office, Nyerere led a seven-year standoff with the IMF over the institutions austere policies,
including devaluation of the shilling by two-thirds. By 1986, Muinyi had signed a three-year agreement
with them (Gosswiler, 1998, p.107).
8 The national service was exclusively in Swahili; the external service also employed English.



Swahili.9  Paul Sozigwa, one TBC worker who became Director of RTD said in an
interview, “When I first joined the TBC in July 1959 there were only ten Swahili
announcers here… It did not take much time for our leaders to realize that TBC was a
misfit in free Tanganyika” (Wakati, 1986, p. 200)

TANU launched a Swahili campaign in the early days of independence that gave the
language a new status. It was seen not only as an administrative tool but also as a
cultural revival and a uniting force for the members of the different tribes. The
language was adopted remarkably easily as the Bantu languages of East Africa are all
closely related to Swahili sharing a large vocabulary. In 1969 a survey revealed that
although only one million Tanzanians (and Kenyans) were mother-tongue speakers of
Swahili, it was the second language of 90% of Tanzanians (Mytton, 1983, p.114). It
quickly became the language of Parliament, the Cabinet and the civil service and
radio. Mazrui describes,

“A combination of cultural nationalism and socialistic egalitarianism has been
thrusting Swahili forward in Tanzania as a strong rival to English…Cultural
nationalism embraces Swahili in romantic terms of loyalty to African culture;
socialistic egalitarianism is thankful to Swahili for widening the area of elite
recruitment. By relying increasingly on Swahili… Tanzania has greatly
increased the number of potential civic leaders and functionaries… the first
vice president of Tanzania, Abeid Karume of Zanzibar, spoke no English.”
(1972, p.45)

Moreover the language had the ability to mitigate all of the divisions in Tanzania—
urban, rural, tribal, educational and economic. It became a nationalist form of
expression. Mytton writes: “The use of a widely understood and increasingly popular
language which was neither identified with any one tribal group nor with the colonial
power was a great asset to the nationalists” (1983, p.114).

Broadcasting in Swahili helped promote its spread, as did the spread of the language
help make broadcasting a more effective tool for national development. Although this
experience seems too specific to Tanzania to be of use elsewhere, the fact is that the
demographics of many African nations lend themselves to the same model. Due to
movements and settlements there is a lot of bilingualism and multilingualism in
Africa. Local languages tend to be spoken by small communities and are not
understood by outsiders, but there are usually other languages that are spoken over
extensive areas with some local variations. Thus the problem posed by linguistic
pluralism in broadcasting can be easily negotiated in most contexts. 

The Medium

In the South, radio lends itself to national development more than any other form of
mass communications. On a practical level, radio receivers are cheap ($10 plus
batteries, or $70 for a non-battery operated, wind-up model) (World Bank, 2003, p.3);
and they do not need to be plugged in.  Also, receivers are widespread in developing

                                                
9 Swahili is a trade language with Arabic traces, it had developed over centuries through commerce
between tribal fiefdoms and Arab merchants along the East African Coast (Moore, 2004, p.3).



nations10; according to World Bank statistics, only 4% of the world has access to the
internet, while 77% of the world has access to radio (World Back, 2003, p.4). In
addition, given that functional literacy rates in Africa are only 50%, radio, not print, is
the primary medium to reach the people. In the 1997 UNESCO World
Communication report it is noted,

“The radio is the most widespread branch of media on every continent… It is
a branch whose use has become most commonplace, in particular in
developing countries, on the one hand because of the relative marginality of
the difficulty for most of the population in gaining access to the written press.
In addition, group listening provides radio with a wider audience and thus
enhances the introduction of new social practices.” (UNSECO, 1997, p.134)

Programming

To exploit the potential of the medium for development, it is crucial that radio
programming be created with that goal in mind. RTD was specifically concerned with
national identity development-- the import of which will be discussed shortly—as was
reflected in their mandate. Three years after the Arusha Declaration, RTD was
charged with: 1) Defending national independence and dignity; 2) enhancing the
construction of socialism; 3)participating in the liberation of Africa; 4) maintaining
African unity; 5)following a non-aligned policy in ideological struggles; and 6)
maintaining peace and justice (Wakati, 1986, p.173). It is this potent mix of using the
media to promote liberation struggles against colonial rule, coupled with theoretical
support for media-driven development that garnered high levels of public support and
listenership, as well as guaranteed that state control over broadcasting would be
unchallenged (van de Veur, 2003, p.86).

Effective development programming must be buttressed by other human and
economic development schemes. The kind of changes that result from a media system
are not direct but are informed by the wider institutional environment such as existing
political, cultural and market patterns (O’Neil, 1998, p.7). If citizens don’t see a
connection between the government’s message and their actions, confidence will be
lost. In Tanzania when the government launched a major project to build schools in
villages, RTD participated with several hours of educational programs daily for
children and adults. In addition to basic education, villagers were instructed on
eliminating mosquitoes, building latrines, and basic sanitation (Moore, 2004, p.4).
What’s more, President Nyerere established the Ministry of National Culture and
Youth as “a vital instrument in the recovery and construction of a national cultural
heritage”; and a national dancing troupe that traveled inland performing traditional
dances (Reeves, 1993, p.80). 

Programming was also geared toward cultural education. To further interest in
Tanzanian culture, as mentioned earlier, in the mid-1960s foreign music was
restricted and recording missions were sent into the interior to register regional music
to fill airtime. Interest in native music grew such that a local commercial recording
industry was born and even today foreign music can only be played upon request, and

                                                
10 On the transmission side as well, radio can be relatively cheap: a low power transmission unit can
cost only $100 (World Bank, 2003, p.3).



then it is not to exceed 30% of all music played (Grosswiler, 1998). RTD also
benefited from a high proportion of programming devoted to news, current events,
information and adult education. More than 50% of radio programming is dedicated
to serious broadcasts, well above the 40% average in other developing countries (Katz
and Wedell, 1977, p.152). The Commercial Service even devoted 40% of its
programming to information. As well, around the mid-sixties, the government issued
a policy that broadcasts-- which had previously focused on the activities of
government officials-- would begin to cover the common Tanzania. The thinking was
to give broadcasts less of an elitist and centralist take on the country.

Yet, the most important thing that the Tanzanian experience teaches about well-
structured radio programming is that lends itself perfectly to national identity
development and national inclusion. First, the effect of a mass of people receiving the
same message simultaneously is a powerful one.11 Cantril and Allport write, “When a
million or more people hear the same subject matter… when their attention is held in
the same way and at the same time, it is psychologically inevitable that they should
acquire in some degree common interests, common tasks, and common attitudes”
(Ansah, 1986, p.48). Lucian Pye writes of the psychological influence of radio that
make it indispensable for national integration and nation-building: “Traditional
patterns of communication tend to reinforce sub national identities. Word of mouth
communications are basic to sub national identities such as local and regional ones
and ethnic groups. It is the emergence of the mass media that opens the way for
formulating larger collective identities which become the national identity” (Pye,
2004, p.50). But why is this important?

The answer is, for long-term peace and sustained development. Multiethnic societies
without a cohesive national identity, tend to suffer from unrest that poses grave
threats to the capacities and structures of the state. Amienyi explains: “A social
system lacking some measure of integration will undoubtedly spend more of the
human and material resources needed to raise living standards on coping with the
centrifugal forces of regional disaffection and rebellion” (2004, p.108). And in Africa,
such multiethnic societies and such regional rebellions are common. One
Organization of African Unity (OAU) report revealed that Africa experienced 26
conflicts between 1963 and 1998 affecting 62% of the population; of the 26 conflicts,
19 were classified as intrastate (Akhahenda, 2004, p.122.) Ethnic conflict frustrates
development in many ways such as the hoarding of natural resources by the ruling
group, or obsessing over racial and ethnic hegemony which can lead to exile or
massacres. Or it can simply stunt economic growth by scaring away investment and
destroying infrastructure. Angola, for example, is one of the wealthiest countries in
Africa possessing as much as 11% of the world’s diamond deposits. Yet, despite its
wealth Angolans have been unsuccessful at exploiting the country’s natural resources
to improve living standards because violent conflict has led to the destruction of
                                                
11 In his seminal essay “Encoding/decoding” Stuart Hall’s puts forth an interesting challenge to
common perceptions of how media messages are received. He argues that the “preferred dominant
reading” of the broadcasters message is not automatically adopted by listeners. Rather different
communities react to the same message for different reasons based on their social, political and
economic standing. That is, Tanzanians could have united for reasons other than a desire for national
unity but because they saw in it opportunities for group, or personal advancement (Hall, 1980, p.135).
This does not change the fact that Tanzanians all accepted RTD’s politics but begs the question of how
messages can be constructed so as to have the maximum possible appeal to the maximum number of
social, economic and political interests.



human capital and wasted investment opportunities for almost 25 years (Akhahenda,
2004, p.121). 

By contrast, Nyerere knew he had to navigate the inherent contradiction between the
idea of a united Tanzania and the reality that the country was multi-lingual, multi-
cultural, and multi-religious. With so many disparate groups Nyerere used
nationalism to create an “imagined community” as articulated by Benedict Anderson-
- an invented nation, a perceived political community-- that post-colonialism, the
country so desperately needed (Anderson, 1983, p.6). As Laasko and Adebayo
explain, any “viable nation-state project in Africa must involve the negotiation of a
new social and national bargain which takes full cognizance of… diversity” (1996,
p.11). To that end TANU created a “supra-tribal national movement” (Pratt, 1978,
p.77) that would unite Tanganyikans in pursuit of a common goal. Citizens would
have a national identity in addition to their tribal one, one that could rival or overtake
it in importance during the crucial early stages of nation-building. Akhahenda refers
to this as a “meta-ethnic identity” that allows the ethno-cultural community to
imagine a secure universe without considering ethnicity as the primary or only frame
of reference” (2004, pp.126-7). As Mwakawago writes, 

“The cultivation of a larger consciousness requires the popularization of
concepts that cut across narrow ethnic and parochial considerations. Thus our
country, our government…The symbolism of statehood need to become the
focuses of loyalty in place of the tribal chief and the village headman.” (1986,
p.83)

Nyerere’s idea, however, was never to eliminate ethnic difference; Swahili, for
example, was proposed as a national language in addition to mother-tongues, not in
place of them. Enforced homogeneity was seen as criminal and had been attempted by
colonialists.12 Nyerere’s plan rather was to create one national identity that affirmed
the equality, connection and kinship of all Tanzanians. And it worked. Since
independence, Tanzania has enjoyed a remarkably high degree of political stability.
Forty years later, observers marvel that Tanzanians think of themselves as Tanzanians
as often if not more often than as members of an ethnic community. This has enabled
the country to undergo processes of democratization since the late 80s much more
effectively and peacefully—albeit more slowly—than countries where similar
changes have taken place. 

Timing

Historical context plays a large role in determining the character and effect of radio-
driven development even though it is beyond the control of development
practitioners. In Tanzanian that determining context was colonialism, which left a
legacy of state-control. In most of Africa radio broadcasting began under colonialism
and was under complete government control. The state held a monopoly on all mass
communications, little freedom of expression existed, the colonial government
banned the importation of “inappropriate” publications and most programming was
                                                
12 The idea of a homogenous nation-state was superimposed on Africa in the late 19th to early 20th

centuries by colonialists. Driven by economic and political interests they changed the map of the
continent resulting in the creation of arbitrary nation-states that were multi-ethnic (Laakso and
Olukoshi, 1996, p.12)



relayed from Britain and France. A network of laws and regulations were created to
prevent the creation of free mass media and protect the state monopoly. After
independence many of these laws and bureaucratic devices used by British to prohibit
free expression were upheld—or even upgraded—by new African governments.
Martin writes, “The striking characteristic of the coming of independence and the two
decades that followed is not the extent to which they represented a break with the
colonial past, but rather their remarkable continuity with that past” (1998, p.66). 
Tanganyika was no different. Nyerere exercised control over newspapers through
amendments t o the colonial Newspapers Ordinance to suspend publications when he
deemed it in the public’s interest. So RTD, it seems, also enjoyed success because
Tanzanians were used to state-control over communications. As well, critical to the
triumph of state-controlled media was the Cold War context. “When it served
East/West interests, financial and moral backing was provided to enhance media
services to new-born states” (van der Veur, 2003, p.86) regardless of what form the
media services took.

II. Looking Ahead 

Once we except that under the right circumstances state-controlled media can be a
positive force in development, and that it is critical at the start of independence13 then
we must ask what comes next. Does a country continue with state-control forever? I
argue that state monopoly should be instituted in the period following revolution (or
long-term crisis) until some level of national cohesion is achieved. It should be seen,
however, as the first in a series of steps towards more evolved forms of media. Price
and Krug write, “that each step is a movement from one set of media structures to
another. These are windows of opportunity, moments to think through what kind of
media that society needs” (2000, p.13). What I am proposing is that after a period
wherein communication is manipulated and disseminated from a single benevolent
centre, developing nations move through the following three “long term” broadcast
models until finding the right model or combination of models for that country:

Community Radio
Since the early 1990s there has been a trend towards the decentralization of national
radio services in Africa both in reaction to state-monopolized broadcasting as well as
as part of a larger debate on political pluralism and public access to the means of
communication. This has resulted in the proliferation of small independent
community stations that give voice to local communities, religious groups, ethnic
minorities etc. and serves as a virtual public forum announcing births, deaths,
emergencies and medical advice. In general, they have very modest budgets and
survive on voluntary workers and donations from sponsors (UNESCO, 1997, p.134).
Community radio can only flourish when governments are confident that the creation
of autonomous regional stations will not serve as focal points for regional or ethnic
loyalties to rival national ones. Also, states will have to legalize local radio where it
hasn’t, issue spectrum licenses, and open frequencies for new stations to be formed.
Community radio stations have the potential to become “innovator private entities” or
harbingers of a free market. Price and Krug explain that as these stations mature, they

                                                
13 Although the scope of this paper does not permit a longer discussion, I argue that this formula holds
as well the period immediately following a violent conflict, or dictatorship.



will find themselves in joint ventures with foreign investors and larger media
companies (PCMLP, 2000, p.8). This could represent the very organic transition from
community radio to privatization.

Privatization
I have criticized rampant privatization in developing nations and would like to
distinguish the liberal rhetoric that associates democracy and commercialization, from
a form of regulated, developmental privatization that I advocate here. This form
grows out of a need to expand the reach and plurality of community stations to make
them more sophisticated and better capable of serving communities. Coming off of
the Nyerere years, Grosswiler writes, “Tanzania has built a self-reliant foundation that
has enabled the emerging private press and the government to proceed gradually
toward greater press freedom through a difficult but promising process” (1998,
p.101). Thus emerging from the right past, privatization can be a positive force for
development. 

Some level of commercialization is inevitable in developing nations, given that
current broadcasting structures “have shifted from a predominantly national basis to a
much more complex system in which regional, national and transnational
broadcasting coexist” (Hallin, 1998, p.156). Plus, non-existent advertising base and
production and distribution costs make it impossible for community radio to expand
without financial assistance. Small-scale commercialization can generate the needed
funds as it did for RTD when it became clear that it was necessary to advertise and
issue license fees to sustain itself. This is not necessarily a bad thing. There is
substantial evidence that the move to plural broadcasting has resulted in the creation
of regulatory and legislative bodies that favor a plural media landscape. Sreberny
offers that privatization and commercialization alongside state systems may have the
effect of forcing the latter to improve its performance and broaden the scope of
perspectives represented: “The pressure of the global market might actually offer
something new and more open to the regional audience as well as exerting pressure
upon states to reform” (2001, p.112). The danger of privatization in an African
context is that the airwaves could become inundated with foreign broadcasts.
Governments then must privatize with caution and demand guarantees from foreign
governments, investors and donors to serve human development. 

Public Service Broadcasting
Under a public service monopoly the media is in public hands but the governors of
the system are autonomous of the executive and legislative chambers. Many media
theorists maintain that public service broadcasting is the only media format that lends
itself to the creation of plural societies with genuine human development. Price and
Raboy call it “an ideal, more of a consummation of citizen desires and an element of a
perfected democracy” (2001, p1). The tendency in contemporary broadcasting has
been towards mixed regulatory systems in which there are both private and public
broadcasters. In the US, mass media has been market-driven with public broadcasting
designed to compensate for “market failures”. In Europe, however, public service
broadcasting has been a point of departure with the private sector serving as a
mechanism for effective competition and opportunities for plurality of voices. This
model, or some form of it, is the one to which transitioning societies should be
aspiring over time. 



Naturally there are several complexities of public service broadcasting namely that “it
finds itself in the uneasy perch between state broadcasting (where there is direct
dominance) and commercial broadcasting, the seemingly inexonerable consequences
of widely lauded “market forces” (Price and Raboy, 2001, p.1). Each sector has its
own interests, lobbies and consequences. Public service broadcasting must be
instituted with care especially in transitioning societies. The state must be willing, for
example, to tolerate criticism and stay out of management. Also programming must
be able to compete with polished channels of global entertainment. The British
Broadcasting Company is an exceptional model. Founded in 1927, it has documented
high-listener loyalty and broad-ranging programming including accurate and impartial
news. More important is the rare balance struck between state control and
independence--its board of governors (appointed by government official) is
accountable to the government, however, its charter establishes it as an independent
corporation, protecting its freedom from government interference into content,
management and timing of broadcasts (World Bank, 2002a, p.7). The long-term
prospects for the shift to public service broadcasting depend on the existence of
democratic governance and on sustained economic growth (Heath, 2001, p.10).
Whether public service broadcasting is decided by a government to be one leg of the
journey forward or the destination itself, issues such as standards of independence,
impartiality, universal access and special considerations for minorities-- issues that
characterize the model-- should be addressed and institutionalized.

III. Conclusion

In discussions of development in the South, little attention has been given to the role
of state-controlled media. Instead, practitioners choose to focus on issues of openness,
good governance, privatization and economic development impeding a deeper
understanding of what kind of broadcasting, in what kind of society, performs what
functions in development. If, however, we abandon the one-dimensional mainstream
approach, we find evidence that in some cases, it is necessary to advocate state
monopoly because it can serve national identity in transition periods, and because
national identity development is a fundamental factor of sustained development. From
there, development practitioners must work within the context to understand which
media model should follow, playing with the three formulas discussed and perhaps
even inventing others. Only then will the already recognized potential of radio expand
to include more creative uses of the medium that can lead to long term stability and
growth.



BIBLIOGRAPHY

Documentary Sources

Department for International Development, The Media in Governance: A Guide to
Assistance. London: DFID, 2002.

European Institute for the Media, Public Service Broadcasting in Transition: A
Documentary Reader, Brussels: European Institute for the Media, 2001.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, World
Communication Report: The Media and the Challenge of the New Technologies.
Paris: UNESCO, 1997.

World Bank, The Right to Tell: The Role of the Mass Media in Economic
Development. Washington: World Bank, 2002a.

-------------, Working Paper No.11: Broadcasting and Development: Options for the
World Bank. Washington: World Bank, 2003.

-------------, World Bank Development Report: Building Institutions for Markets.
Washington: World Bank, 2002b.

Books and Articles

E. F. Akhahenda, Communication, Development and Metaethnic Empathy, in C.
Okigbo and F. Eribo eds., Development and Communication in Africa. London:
Rowman & Littlefield Publishers Inc., 2004.

O. Amienyi, Broadcasting and National Development in Africa, in C. Okigbo and F.
Eribo eds., Development and Communication in Africa. London: Rowman &
Littlefield Publishers Inc., 2004.

B. Anderson, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of
Nationalism. London: Verso, 1983.

P. Ansah, Broadcasting and Multilingualism, in G. Wedell ed., Making Broadcasting
Useful: The African Experience: The Development of Radio and Television in Africa
in the 1980s. Manchester: Manchester University Press, 1986.

L. Bourgault, Mass Media in Sub-Saharan Africa. Bloomington: Indiana University
Press, 1995.

P. Chatterjee, The Nation and Its Fragments: Colonial and Post-Colonial Histories.
Princeton: Princeton University Press, 1983.



J. Coleman, The Politics of Sub Saharan Africa, in G. Almond and J. Coleman eds.,
The Politics of the Developing Areas. Princeton: Princeton University Press, 1960.

L. W. Craner, Promoting Free and Responsible Media: An Integral Part of America’s
Foreign Policy, Global Issues, Vol. 8, No. 1, 2003, pp. 5-7.

P. Grosswiler, Changing Perceptions of Press Freedom in Tanzania, in F. Eribo and
W. Jong-Ebot eds., Press Freedom and Communication in Africa. Trenton: Africa
World Press, 1998.

S. Hall, Encoding/decoding, in S. Hall et al. eds., Culture, Media, Language: Working
Papers in Cultural Studies 1972-79. London: Routledge, 1980.

D. Hallin, Broadcasting in the Third World, in T. Liebes and J. Curran eds., Media,
Ritual and Identity. London: Routledge, 1998.

C. Heath, Regional Radio: A Response by the Ghana Broadcasting Corporation to
Democratization and Competition, Canadian Journal of Communication, Vol. 26, No.
1, 2001, pp.1-16.

G. Hyden and C. Okigbo, The Media and the Two Waves of Democracy, in G.
Hyden, M. Leslie and F. Ogundimu, eds., Media and Democracy in Africa. Uppsala:
Nordic African Institute, 2003.

E. Katz and G. Wedell, Broadcasting in the Third World: Promise and Performance.
Cambridge: Harvard University Press, 1977.

H. Konde, Press Freedom in Tanzania. Arusha: Eastern Africa Publications, 1984.

L. Laakso and A. Olukoshi, The Crisis of the Post Colonial Nation-State Project in
Africa, in L. Laakso and A. Olukoshi eds., Challenges to the Nation-State in Africa.
Uppsala: Nordiska Afrikainstitutet, 1996. 

R. Martin, Notes on Freedom of Expression in Africa, in P.H. O’Neil ed,
Communicating Democracy: The Media and Political Transitions. Boulder: Lynne
Reinner Publishers, Inc., 1998.

A. A. Mazrui, Cultural Engineering and Nation- building in East Africa. Evanston:
Northwestern University Press, 1972.

D. Mwakawago, Radio as a Tool for Development, in G. Wedell ed., Making
Broadcasting Useful: The African Experience: The Development of Radio and
Television in Africa in the 1980s. Manchester: Manchester University Press, 1986.

G. Mytton, Mass Communications in Africa. London: Edward Arnold (Publishers)
Ltd., 1983.

P.H. O’Neil, Democratization and Mass Communication: What is the link?, in P.H.
O’Neil ed, Communicating Democracy: The Media and Political Transitions.
Boulder: Lynne Reinner Publishers, Inc., 1998.



C. Pratt, The Critical Phase in Tanzania 1945-1968: Nyerere and the Emergence of a
Socialist Strategy. Oxford: Oxford University Press, 1978.

L. W. Pye, Communication and Political Development, in C. Okigbo and F. Eribo
eds., Development and Communication in Africa. London: Rowman & Littlefield
Publishers Inc., 2004.

G. Reeves, Communications and the “Third World”. London: Routledge, 1993.

A. Sreberny, Mediated Culture in the Middle East: Diffusion, democracy, difficulties,
Gazette, Vol. 63 No.2-3, 2001, pp101-119.

R. Stevenson, Communication, Development, and the Third World: The Global
Politics of Information. White Plains: Longman, Inc., 1988.

P.V. van der Veur, Broadcasting and Political Reform, in G. Hyden, M. Leslie and F.
Ogundimu, eds., Media and Democracy in Africa. Uppsala: Nordic African Institute,
2003.

D. Wakati, Radio Tanzania Dar Es Salaam, in G. Wedell ed., Making Broadcasting
Useful: The African Experience: The Development of Radio and Television in Africa
in the 1980s. Manchester: Manchester University Press, 1986.

Websites

The Journal of the North American Shortwave Association, “Reaching Villages:
Radio in Tanzania”, http:/www.swl.net/patepluma/genbroad/Tanzania.html
(Accessed: July 8, 2004).

Programme in Comparative Media Law & Policy, Oxford University, “The Enabling
Environment for Free and Independent Media”,
http://pcmpl.socleg.ox.ac.uk/EnablingEnvironment.pdf (Accessed: July 10, 2004).

http://pcmpl.socleg.ox.ac.uk/EnablingEnvironment.pdf

	TABLE OF CONTENTS
	BIBLIOGRAPHY……………………………………………………………..23

	PART THREE: LESSONS LEARNED
	Documentary Sources
	Books and Articles
	Websites

